6.7 Az I. Niceai zsinat
Az I. Niceai zsinatnak (AD325) a naptárral kapcsolatos ügyeiről csak annyit tudunk biztosan, hogy:
„Az akkori pápa, I. Leó, az alexandriai püspökhöz írt levelében megbízza azt a naptár kérdéseinek kidolgozásával” .
Az Egyháznak nyilvánvalóan tudomása volt a Julián naptár azon hibájáról, hogy a VEQ-nap folyamatosan, kereken 128 évenként 1 napot hátrált a naptárban.
A zsinat azzal a céllal, hogy a VEQ-nap a húsvét-számítás szempontjából egyértelmű legyen, a VEQ-nap dátumát formálisan, egyház-rendeletileg március 21.-re rögzítette, tehát a valós csillagászati dátumtól függetlenné tette. (Ezt vagy a zsinat évében, vagy csak néhány évvel később vezették be, a bevezetés pontos éve ismeretlen.)
Tulajdonképpen bármely, márc. 21.-hez közeli a napot választhatták volna, de az Egyházra nem jellemző a véletlenszerű döntés.
Az Egyház általában a saját hagyományai szerint dönt. Ez a jelen esetben azt jelenti, hogy a VEQ-nap formális rögzítése során is feltehetően olyan dátumot választhattak, amilyenre a VEQ-nap Jézus megfeszítésének évében is esett.
A zsinat ma elfogadott éve AD325.
AD325-ben a VEQ időpontja márc. 20; 13:50.
Olyan időszak ez, amikor a VEQ bármely 4 évből 3-ban márc. 20-ra, 1 évben pedig márc. 21-re esett. A szökőév előtti években márc. 21.-ére esett még a VEQ, de a szökőévek mindig visszaugratták március 20.-ára, ahol ettől az évtől kezdve már legalább 3 éven át megmaradt. A VEQ-nap tartott a hosszú éveken át stabil március 20. felé.
Az AD325 évből visszatekintve az Egyház látta volna azt is, hogy a VEQ napjának eredetileg, Jézus megfeszítésének éve körül március 22-23 napjára kellett esnie.
Fentieknek megfelelően logikus feltételezni, hogy az Egyház AD325-ben
- vagy a saját hagyományai szerint a VEQ-napot március 22.-re rögzítette volna, hiszen Jézus megfeszítésének szóba jöhető éve körül dominánsan március 22.-re, AD33-ban és AD36-ban is március 22.-re esett a VEQ, továbbá folyamatosan a kisebb dátumok felé csúszott el;
- vagy a Julián naptár AD325-re felhalmozódott hibája miatt a VEQ-napot március 20-ra rögzítette volna, mivel AD325 körüli években már egyre dominánsabban márc. 20-ra esett a VEQ-nap, március 21-re AD325 körül már csupán 4 évből 1 évben esett.
Ez azt jelenti számomra, hogy AD325 nem jön szóba a zsinat éveként, mert AD325-ben aligha döntöttek volna a március 21., mint formális VEQ-nap mellett.
A niceai zsinat új, 220 évvel hozzánk közelebb transzformált éve: AD545.
Az AD545. évben a VEQ már visszatolódott március 18; 20:29-re.
A VEQ AD545 környékén 2 évenként, felváltva március 18-ra vagy 19-re esett.
Ennek megfelelően logikus feltételezni, hogy az Egyház AD545-ben
- vagy a saját hagyományai szerint a VEQ-napot március 20.-ra vagy 21.-re rögzítette volna, hiszen Jézus megfeszítésének éve, AD256 körül kétévente felváltva március 20.-21-re, esett a VEQ. Elképzelhető, hogy azért tették márc. 21.-re, mert kis hibával úgy számolták vissza csaknem 300 év távlatából, hogy Jézus megfeszítésének szóba jöhető éveiben, AD253-ban vagy AD256-ban is március 21.-re esett a VEQ. (Ezekben az években valójában éppen márc. 20.-ra esett a VEQ-nap. Emlékezzünk vissza: AD253 és AD256 felel meg AD33-nak ill. AD36-nak.)
- vagy a Julián naptár AD545-re felhalmozódott hibája miatt a VEQ-napot március 18-ra rögzítette volna, mivel AD545 körüli években már 2 évente márc. 18.-ra esett a VEQ-nap, és közelgett a március 18. domináns VEQ-nappá válása.
Mivel a főpapok általában az
egyház hagyományai szerint döntenek,
ebben az esetben is ez történhetett!
A március 21 melletti döntés szerintem egyben azt is mutatja, a döntést az is befolyásolhatta, hogy pontosan tudhatták: a VEQ a Julian naptár szerint eredetileg (AD176-ban) március 21.-re esett!
Ez az egyház-rendeleti dátumrögzítés lehetővé tette, hogy olyan húsvét-táblák készüljenek, amelyeknek már csupán laza kapcsolata van a csillagászati valósággal!
Tulajdonképpen a VEQ-nap rögzítése megkönnyítette,
hogy Béda visszamenőleges
és egyben hamis húsvét-táblákat állítson össze,
hiszen Béda kezét nem kötötte meg szorosan
a csillagászati VEQ-nap valódi dátuma.
Az I. Niceai zsinat idején még nem gondoltak naptárreformra.
A VEQ dátumának március 21.-re történt rögzítése megoldotta a húsvét-dátum kiszámításának a VEQ-dátum hátrálásából eredő problémáját.
Ez az intézkedés a húsvétot meghagyta változó ünnepnek, de egyben elkülönítette a „zsidó húsvét” (Pészah) ünnepétől (amely a csillagászati VEQ-hez kapcsolódott) és sokkal egyszerűbb is volt, mint bármilyen elsietett naptár-reform lett volna.
Az Egyház döntése a VEQ-nap március 21-re
helyezése mellett számomra azt jelenti, hogy
a 220 évvel későbbi AD545 év jobban megfelel
az I. Niceai zsinat évének, mint az AD325 év.