Bevezetés

Korának napjainkig méltán elismert angol tudósa, a bencés szerzetes, Tiszteletreméltó Szent Béda (Saint Bedae Venerabilis; AD673-AD735) az egymáshoz nagyon közeli Jarrow és Monkwearmouth települések (Northumbria, Anglia) Szent Péter és Szent Pál társkolostoraiban élt és dolgozott.
jarrow-forr.JPG

Béda többek között teológus, költészet- és nyelvtan-tanár, ógörög és latin egyházi szövegek elemzője, fordítója és egyháztörténész is volt.

Béda már fiatal tudósként foglalkozott a húsvét-számítással

(computus paschalis)

valamint ehhez kapcsolódóan az időszámítással,

a De Temporibus („Az időről”, AD703) című. művében.

Ezen témaköröket később a

De Temporum Ratione

című könyvében (befejezésének legvalószínűbb éve AD725) részletesen kidolgozta.

Béda ez utóbbi művében

Dionysius Exiguus 

római szerzetes AD525-ben elvégzett számítására hivatkozik.

Exiguus a húsvét-táblájának összeállításához számította ki, hogy a saját évéhez képest hány évvel korábban született Jézus Krisztus. (A húsvét-táblákra visszatérünk.)  

Exiguus bevezette az Anno Domini,

(az Úr éve szerint, röviden AD) jelölést,

bár a Dominus (Úr) megszólítást már korábban is alkalmazták Jézusra.

Jelen írásban az AD jelölést alkalmazzuk, mint az i.sz.: „időszámítás szerint” illetve a nemzetközi, polgári CE: ”Common Era” közismert, hagyományos megfelelőjét. (Lásd: HELP: Rövidítések)

Exiguus, – kései szakértők által utólag rekonstruálva –, úgy találta, hogy Jézus születési éve, AD1 megfelel a Róma alapításától számított AUC754. évnek és egyben a 195. ógörög olimpiai játékok évének.  

Kezdetben Béda is csupán a saját húsvét-tábláinak összeállításánál alkalmazta Exiguus megállapítását.

Később Béda a „De Temporum Ratione” c. művében, majd a "Historia ecclesiastica gentis Anglorum" c. könyvben (AD731) már az AD1 alapján keltezett néhány történelmi eseményt.

Tehát Béda a kronológiájában már a régmúltra visszatekintő időszámítás jelölésének tudatos szándékával alkalmazta az AD rövidítést és az Anno Domini kifejezést ill. ez által Jézus születési évét, az AD1-et.

Ezt követően azonban mintegy három évszázadra volt szükség az AD-rendszer európai elterjedéséhez.

Béda fenti műveinek szemlélete alapján kereken 1300 év óta a római keresztény egyház Exiguus AD1 évéből indult ki az időszámításunk éveinek meghatározása tekintetében.

Később ezt az álláspontot a történelemtudomány is elfogadta.

Csak egészen "halkan" merészelem megemlíteni, hogy a nálam hozzáértőbbek szerint a régi történelmi eseményeknek a ma tudományosan elfogadott évével számos hivatásos történész és naptár-szakértő nem ért egyet. De érthető módon ezt nem hangoztatják.

Így azután az AD-időszámítás lehetséges „konfúziója” főleg néhány „amatőr-kutató” vizsgálódásának a témaköre. Ezek közül háromnak a lényegét később röviden bemutatjuk.

A különböző elméletek szerint az időszámításban többféle módon jöhet létre konfúzió:

  • szándékos hamisítás által, vagy
  • olyan tévedés folytán, amelyet később felismertek ugyan, de elrejtettek, vagy
  • a tévedést eddig egyszerűen nem ismerték fel, de a történészek egyes történelmi események időtartamát kvázi akaratlanul (megfelelő adatok híján) meghosszabbították, lerövidítették vagy időben elcsúsztatták.

Már régóta foglalkoztatott az időszámítás és a régi naptárak története, így nagyon meglepődtem az amatőr-kutatók állításain, ezért több elméletet részletesen áttanulmányoztam.

A három legismertebb „időszámítás-összezavarási elmélet” néhány hihetőnek tűnő állítása elgondolkodtatott, de egészében mindhárom elméletet elfogadhatatlannak találtam, ezért azokat elvetettem.

Ugyanakkor ezen három elmélet tudományos cáfolatait sem találtam maradéktalanul meggyőzőnek.

Kétirányú kételyeim eloszlatására kínálkozott a három konfúzió-elmélet megcáfolásának saját (kezdetben játékos, öncélú) kidolgozása.

Találni véltem egy ókori, "történelmi paradoxont", amit egy korabeli, kopt legenda is alátámasztott. (Lásd később.)

A történelmi paradoxon valóban elvezetett

mindhárom elmélet megcáfolásához.

Azonban, legnagyobb megdöbbenésemre,

a cáfolatom egyben az AD-rendszer újra-értelmezését,

új, sokkoló hipotézis felállítását is jelentette.

Véleményem és új hipotézisem értelmében lehetséges, hogy

az AD-időszámításunk valóban „összezavarodott”.

Az AD éra történelmében 220 betoldott év,

és ez által valótlan, soha meg nem történt,

fiktív történelmi esemény, illetve

időben meghosszabbított eseménysor található.

Kezdetben úgy véltem, hogy a saját hipotézisem is téves, mivel nem felelt meg azon alapvető csillagászati kritériumoknak, amelyek alapján a korábbi, hasonló elméleteket cáfolták. Ugyanakkor felmerült bennem az a sejtés is, hogy a három elmélet egzaktnak tűnő csillagászi cáfolatai is pontatlanok lehetnek.

Még 2017 őszén felkerestem Gesztesi Albert csillagászt, aki korábban a nevét adta egyik, az én hipotézisemhez hasonló elmélet csillagászati adatainak helyességéhez. Röviden vázoltam Albertnek a hipotézisem lényegét. Albert barátom csillagászati értelemben nem tartotta kizárhatónak az AD-időszámítás évszázados mértékű elrontását! Hamarosan felhívta a figyelmemet a Stellarium égbolt szimulátorra, mint a csillagászati elemzés remek software eszközére. Ezt bíztatásként értelmeztem, amit ez úton is nagyon köszönök Albertnek. Ezen előzmények után elkezdtem „kicsit beletanulni” a csillagászatba. Úgy véltem, mérnökként van némi esélyem a szükséges csillagászati alapok áttekintésre. Ugyanakkor a történelem bugyraiban biztosan eltévedtem volna. Azok áttekintéséhez egy élet is kevés egy kockafejjel gondolkodó és főleg egy romló memóriájú, hozzám hasonló halandó számára. Albert többszöri beszélgetésünket követően beajánlott előadóként a „Filozófiai Vitakör” elnevezésű tudományos egyesületbe, ahol 2018 októberében már félig történelmi, félig csillagászati alapokra építve mutathattam be a hipotézisemet.

A fentieknek megfelelően, a bizonytalanabb történelmi alapokon nyugvó gondolatsoromat most nem fejtem ki. Hamarosan találtam ugyanis egy jól számszerűsíthető, ezért szerintem érthetőbb és hihetőbb csillagászati megközelítést.

A csillagászat is azonos eredményt mutatott,
mint a történelmi paradoxonra és legendára
alapozott, eredeti gondolatmenetem.

Új elméletemet az alábbiakban döntően ezen csillagászati gondolatmenettel és számításokkal szemléltetem és erősítem meg, több kiválasztott történelmi esemény adatainak elemzése során: 

  • Néhány valós csillagászati tényt „szokatlan szemlélettel” közelítettem meg és felismertem, hogy pontosan 220 fiktív történelmi évet lehet „csillagászati szempontból nehezen észrevehető módon betoldani” az időszámításba (Lásd később);
  • Miután kétségeim ennek ellenére sem múltak el, újra-számoltam néhány fontos, régi történelmi és evangéliumi esemény dátumát. Az újra-számolt történelmi dátumok csillagászati összehasonlítása a jelenleg elfogadott dátumokkal megmutatta, hogy a hipotézisem további vizsgálatot érdemel;
  • Új hipotézisemből következik, mintegy „automatikusan kiadódik” a jól ismert naptár-probléma, a „Gergely dilemma” megoldása is. (Lásd HELP: Rövid magyarázatok)