4.1 Nisan 14. péntek
Az AD-időszámítás össze-zavarására vonatkozó elméletek cáfolatai közül egyetértek azzal, hogy a betoldható évek számának 4-el oszthatónak kell lennie, mert különben felborult volna a Julián szökőévek régóta megszokott ritmusa.
Ezt még a laikusok is könnyen észrevették volna.
Azon állítás azonban, hogy a betoldott évek számának oszthatónak kellene lennie a Napkör ciklusával, 28-al is, számomra már nem fogadható el.
A 28 éves Napkör ugyanis
csak a Julián naptár tulajdonsága.
Már a módosított Julián naptárra,
a Gergely naptárra sem teljesül!
Ha a Julián naptár szerint gondolkodva szándékozik valaki hosszú évtizedeket, 2-3 évszázadot betoldva hamisítani, akkor természetesen, a hét napjainak megtartása érdekében, valóban figyelembe kell vennie a Napkört, tehát csak a 28-al osztható évszám-intervallumok jönnének szóba.
(Itt jegyzem meg, hogy véleményem szerint a Napkör elnevezés, bár rövid és frappáns, meglehetősen félrevezető. Már csak azért is félrevezető, mert a magyar "nap" szó a hét napjait és az égitestet is jelenti. Pontosabb lenne a "hetinapok napévköre". A Napkör német megfelelője a "Sonnenzirkel" még félrevezetőbb. Az elnevezés eredete összefügg azzal, hogy a Húsvét első napja mindig vasárnapra (Sonntag) kell essék. Ezért meg kell feleljen az ugyancsak a 28-as számmal jellemezhető "vasárnapbetű" naptár-ciklusának, amelyet itt nem részletezünk, mert hipotézisünk megértéséhez szükségtelen.)
Nyilvánvaló azonban, hogy
Jézus megfeszítésének Nisan 14. péntek napját,
az éppen a zsidó húsvét,
a nagyon fontos PÉSZAH ünnepe elé
esett pénteki napot
nem módosíthatták a betoldás során.
Ez a dátum évszázadok óta közismert volt, hiszen Jézus megfeszítésének dátumaként emlékeztek rá.
Ennek megfelelően,
a Nisan 14. péntek megtartása érdekében
párhuzamosan a zsidó naptár szerint kellett
gondolkodni,
amikor egy korábbi tévedést utólag elfogadtak,
avagy az időszámítást szándékosan meghamisították!
A zsidó naptár régi és alapvetően vallási naptár. Fontos alkalmazási területe az ünnepek dátumának kiszámítása; de néha a polgári életben is alkalmazzák, pl. mezőgazdasági dátum-számításra. Lényegesen bonyolultabb, mint a Julian naptár, mert „luniszoláris”, tehát a Hold és a Nap járásához egyszerre képes alkalmazkodni. Ezt oly módon éri el, hogy hat különböző hosszúságú évet (353, 354, 355, 383, 384 és 385 nap) határoz meg. Bár a téma nagyon érdekes, számunkra most a zsidó naptár egyetlen, különleges tulajdonsága fontos csupán, ezért a továbbiakban csak ezzel foglalkozunk.
A zsidó naptár szerkezete tehát
lényegesen eltér a Julián naptár felépítésétől.
E miatt értelemszerűen más szabályok érvényesek
az időtartamok betoldásának lehetőségére,
mint a Julián naptárban.
Miután már tudjuk, hogy a 220 év betoldásának a megvalósíthatóságát szeretnénk megvizsgálni, egyszerű a helyzetünk.
Időben előre-felé gondolkodva,
hiszen a későbbi, eredeti állapotot keressük,
"csupán" azt kell megállapítanunk,
hogy Jézus megfeszítésének jelen tudásunk
szerint szóba jöhető időintervallumához
(tehát pl. az AD26-AD39 közötti 13 évhez)
képest a 220 év kihagyása esetén a
Nisan 14. dátum a pénteki napon marad-e?
3.Táblázat
A 3.Táblázat összeállításánál figyelembe vettem a Jupiter-Saturnusz konjunkció 20 éves ciklusát, ebből adódnak a 20 évvel lépkedő áthidalások.
A táblázatba fekete színnel szedett évek érdektelenek, mert a Nisan 14. nem esik péntekre.
A kékkel szedett években péntekre esik ugyan a Nisan 14., de nincs tőlük 220 év távolságra péntekre eső párjuk.
A zölddel és a pirossal szedett sorok egymástól 220 évnyire vannak és Nisan 14. péntek párokat alkotnak.
A Julian és a zsidó naptár
megállapítható:
a zsidó naptár szerint történő
220 évnyi betoldás esetében,
az évpárok alkalmas
megválasztásának függvényében,
a Nisan 14. péntek a helyén maradhat!
Táblázatunk szerint a 220 év betoldásának lehetősége az adott intervallumban 2 esetben is fennáll.
A 28 éves Napkör tehát
nem kötötte meg az időszámítás
összezavaróinak kezét.
Nem volt szükség a Julian naptár
28-napos szabályának betartására ahhoz,
hogy a hetinapok sorendje megmaradjon.
A zsidó naptár szerint gondolkodva
lehetséges a 220 év betoldása
a hetinapok ritmusának megtartása mellett.
Megjegyzés: Arra most nem emlékszem (és lusta vagyok rákeresni), hogy Hunnivári Zoltán is kiszámolta-e ezt a Nisan14 péntek transzformációt a saját elméletére? Mindenesetre érdekességként elárulom, hogy én kiszámoltam Zoltán 200 évére is. A 200 év betoldása esetében is éppen a helyén maradhat a Nisan 14 péntek. Viszont ebből arra következtetek, mi szerint a saját elméletem szerinti 220 évet akár 2 független, 20 és 200 éves darabban is megkísérelhették betoldani...
Később még visszatérünk a fenti tények legfontosabb következményére!