4.1 Nisan 14. péntek

zsidcal-forr.JPGAz AD-időszámítás össze-zavarására vonatkozó elméletek cáfolatai közül egyetértek azzal, hogy a betoldható évek számának 4-el oszthatónak kell lennie, mert különben felborult volna a Julián szökőévek régóta megszokott ritmusa.

Ezt még a laikusok is könnyen észrevették volna.

Azon állítás azonban, hogy a betoldott évek számának oszthatónak kellene lennie a Napkör ciklusával, 28-al is, számomra már nem fogadható el.

A 28 éves Napkör ugyanis

csak a Julián naptár tulajdonsága.

Már a  módosított Julián naptárra,

a Gergely naptárra sem teljesül!

Ha a Julián naptár szerint gondolkodva szándékozik valaki hosszú évtizedeket, 2-3 évszázadot betoldva hamisítani, akkor természetesen, a hét napjainak megtartása érdekében, valóban figyelembe kell vennie a Napkört, tehát csak a 28-al osztható évszám-intervallumok jönnének szóba.

(Itt jegyzem meg, hogy véleményem szerint a Napkör elnevezés, bár rövid és frappáns, meglehetősen félrevezető. Már csak azért is félrevezető, mert a magyar "nap" szó a hét napjait és az égitestet is jelenti. Pontosabb lenne a "hetinapok napévköre". A Napkör német megfelelője a "Sonnenzirkel" még félrevezetőbb. Az elnevezés eredete összefügg azzal, hogy a Húsvét első napja mindig vasárnapra (Sonntag) kell essék. Ezért meg kell feleljen az ugyancsak a 28-as számmal jellemezhető "vasárnapbetű" naptár-ciklusának, amelyet itt nem részletezünk, mert hipotézisünk megértéséhez szükségtelen.) 

Nyilvánvaló azonban, hogy

Jézus megfeszítésének Nisan 14. péntek napját,

az éppen a zsidó húsvét,

a nagyon fontos PÉSZAH ünnepe elé

esett pénteki napot

nem módosíthatták a betoldás során.

Ez a dátum évszázadok óta közismert volt, hiszen Jézus megfeszítésének dátumaként emlékeztek rá.

Ennek megfelelően,

a Nisan 14. péntek megtartása érdekében

párhuzamosan a  zsidó naptár szerint kellett

gondolkodni,

amikor egy korábbi tévedést utólag elfogadtak,

avagy az időszámítást szándékosan meghamisították!

A zsidó naptár régi és alapvetően vallási naptár. Fontos alkalmazási területe az ünnepek dátumának kiszámítása; de néha a polgári életben is alkalmazzák, pl. mezőgazdasági dátum-számításra. Lényegesen bonyolultabb, mint a Julian naptár, mert „luniszoláris”, tehát a Hold és a Nap járásához egyszerre képes alkalmazkodni. Ezt oly módon éri el, hogy hat különböző hosszúságú évet (353, 354, 355, 383, 384 és 385 nap) határoz meg. Bár a téma nagyon érdekes, számunkra most a zsidó naptár egyetlen, különleges tulajdonsága fontos csupán, ezért a továbbiakban csak ezzel foglalkozunk.

A zsidó naptár szerkezete tehát

lényegesen eltér a Julián naptár felépítésétől.

E miatt értelemszerűen más szabályok érvényesek

az időtartamok betoldásának lehetőségére,

mint a Julián naptárban.

Miután már tudjuk, hogy a 220 év betoldásának a megvalósíthatóságát szeretnénk megvizsgálni, egyszerű a helyzetünk.

Időben előre-felé gondolkodva,

hiszen a későbbi, eredeti állapotot keressük,

"csupán" azt kell megállapítanunk,

hogy Jézus megfeszítésének jelen tudásunk

szerint szóba jöhető időintervallumához

(tehát pl. az AD26-AD39 közötti 13 évhez)

képest a 220 év kihagyása esetén a

Nisan 14. dátum a pénteki napon marad-e?  

nisantabla.JPG3.Táblázat

A 3.Táblázat összeállításánál figyelembe vettem a Jupiter-Saturnusz konjunkció 20 éves ciklusát, ebből adódnak a 20 évvel lépkedő áthidalások.

A táblázatba fekete színnel szedett évek érdektelenek, mert a Nisan 14. nem esik péntekre.

A kékkel szedett években péntekre esik ugyan a Nisan 14., de nincs tőlük 220 év távolságra péntekre eső párjuk.

A zölddel és a pirossal szedett sorok egymástól 220 évnyire vannak és Nisan 14. péntek párokat alkotnak.

A Julian és a zsidó naptár

összevetéséből

megállapítható:

a zsidó naptár szerint történő

220 évnyi betoldás esetében,

az évpárok alkalmas

megválasztásának függvényében,

a Nisan 14. péntek a helyén maradhat!

Táblázatunk szerint a 220 év betoldásának lehetősége az adott intervallumban 2 esetben is fennáll.

A 28 éves Napkör tehát

nem kötötte meg az időszámítás

összezavaróinak kezét.

Nem volt szükség a Julian naptár

28-napos szabályának betartására ahhoz,

hogy a hetinapok sorendje megmaradjon.

A zsidó naptár szerint gondolkodva 

lehetséges a 220 év betoldása

a hetinapok ritmusának megtartása mellett.

Megjegyzés: Arra most nem emlékszem (és lusta vagyok rákeresni), hogy Hunnivári Zoltán is kiszámolta-e ezt a Nisan14 péntek transzformációt a saját elméletére? Mindenesetre érdekességként elárulom, hogy én kiszámoltam Zoltán 200 évére is. A 200 év betoldása esetében is éppen a helyén maradhat a Nisan 14 péntek. Viszont ebből arra következtetek, mi szerint a saját elméletem szerinti 220 évet akár 2 független, 20 és 200 éves darabban is megkísérelhették betoldani...

Később még visszatérünk a fenti tények legfontosabb következményére!